مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19122 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

فضيلت معرفت بر عبادت چيست؟
عبادت با خلوص، كامل ميشود و خلوص، با معرفت ارزش پيدا ميكند. يك عابد، هر قدر معرفتش قويتر باشد، درجه خلوصش بيشتر و عبادت او به مقدار خلوصش ارزشمندتر خواهد بود. خداوند به فرشتگان فرمود، معرفت خليفة الله از شما بيشتر است و در نتيجه عبادت وي از عبادت شما نافعتر و عميقتر خواهد بود.

از اين جا برتري معرفت بر عبادت روشن ميشود. عبادت امري تمام شدني است زيرا با پايان پذيرفتن دنيا كه نشئه تكليف است حكم عبادت مرتفع ميشود، ولي معرفت حدّي ندارد.

عمل با مرگ عامل، پايان ميپذيرد گرچه اثرش ميماند، ولي شهود خداوند حدّي ندارد. انسان هر چه در درجات شهودي بالاتر برود، مشهودات بيشتري براي او آشكار ميشود و به همين دليل، لقاء الله حدّي ندارد و معرفت پروردگار محدود نيست.

مرحوم مولي محمدتقي مجلسي (رضوان الله عليه) در كتاب ارزشمند «روضة المتقين» كه شرح من لا يحضرة الفقيه تأليف ابن بابويه قمي (رضوان الله عليه) است، درتفسير سخني كه پيامبر اكرم (ص) درباره اميرالمؤمنين (ع) فرمود: «لَضَربة عَليَّ خَيرٌ مِن عِبادة الثَّقيلن» (بحار39/ 2.) بياني دارد كه تقدم معرفت و اخلاص را به خوبي ميرساند.

اين روايت به تعبيرات گوناگون نقل شده است و مفهومش اين است كه شمشير زدن اميرالمؤمنين (ع) در جنگ خندق، كه در آن همه احزاب در برابر اسلام و مسلمانان هماهنگ شدند و هجوم آوردند، از عبادت جنّ و انس تا روز قيامت، برتر است. در اين جنگ، عمرو بن عَبْدِوَدّ با ضربه شمشير علي (ع) از پاي درآمد. مرحوم مجلسي ميگويد: هر مبازرهاي ارزش اين مقام را نمييايد، يعني، ممكن بود عمرو بن عبدود با ضربه شخص ديگري از پا درآيد و يا، اين جنگ را سردار ديگري به پيروزي برساند؛ اما ضربت هيچ يك، به اندازه ضربت علي بن ابيطالب ارزش ندارد، زيرا معرفت هيچ رزمندهاي به اندازه معرفت علي بن ابيطالب نيست، مبارزه به اندازه خلوص بها و ارزش دارد و خلوص به اندازه معرفت.

مهم اين است كه شخص مبارز، خلوص و معرفتش نسبت به خداوند چقذر است. انساني چون علي بن ابيطالب (ع) آنگاه كه انگشتر خود را در راه خدا ميدهد، آيه مباركه (اِنّما وَليُّكم اللهُ وَرسُولُه وَالَذَِّين امَنوا الَّذِين يُقِيمُون الصََّلوة وَ يُؤتوُن الزَّكوة وَ هُمْ راكِعوُن مائده/55، دربارهاش نازل ميشود و هنگامي كه در راه خدا شمشير ميزند، رسول الله كه هرگز با هواي نفس سخن نميگويد: (ما يُنْطِق عَنِ الهَوي اَنْ هُو اِلاّ وَحيٌ يُوحي) نجم/3-4 ، درباره او كلام فوق را ميگويد. غرض آن كه عمل به اندازه معرفت بها پيدا ميكند و به همين جهت، معرفت از همه امور بالاتر است و «قلم علما از خون شهدا برتر است».

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 6 (سيرة پيامبران(ع) در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.